REKLAM KURULU TÜKETİCİYİ ALDATAN, YANILTAN REKLAMLAR İLE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARA GEÇİT VERMİYOR!

REKLAM KURULU TÜKETİCİYİ ALDATAN, YANILTAN REKLAMLAR İLE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARA GEÇİT VERMİYOR!

09 Temmuz 2024

REKLAM KURULU TÜKETİCİYİ ALDATAN, YANILTAN REKLAMLAR İLE HAKSIZ TİCARİ UYGULAMALARA GEÇİT VERMİYOR!


Reklam Kurulu tarafından 16 Mayıs 2024 tarihinde gerçekleştirilen 345 sayılı toplantıda görüşülen 119 adet dosyadan 110’u mevzuata aykırı bulunurken, tüketicileri yanıltıcı ve aldatıcı reklam ve haksız ticari uygulamalar hakkında durdurma cezası ile birlikte toplam 13.744.459-TL idari para cezası uygulanmasına karar verilmiştir.
 
Gerek geleneksel mecralarda gerekse de dijital mecralarda; sağlık reklamlarından sosyal medya etkileyicilerinin (influencer) reklamlarına, gıda takviyesi reklamlarından indirimli satış reklamlarına birçok sektörde reklam ve uygulamanın ele alındığı toplantıda öne çıkan birkaç konuya aşağıda yer verilmiştir.
 
İndirim kampanyalarının belirsiz ve sürekli indirim algısı oluşturacak şekilde yapılamayacağına karar verilmiştir:
 
Bakanlığımız tarafından indirimli satışlara ilişkin olarak gerçekleştirilen denetimler kapsamında; bir firma tarafından çeşitli mecralar üzerinden yayınlanan kampanya ilanlarında indirimli satış süresi olarak altı aylık bir sürenin belirlendiği tespit edilmiş olup yapılan incelemede, “sezon indirimi” başlığıyla kış, ilkbahar ve yaz olmak üzere 3 sezona tekabül eder şekilde ve sürekli değişen ürünlerin dahil edilmesiyle kampanya yapılmasının, indirimli satış konusu ürün/kategori/kampanya kapsamı gibi hususlar hakkında tüketiciler nezdinde belirsizliğe yol açacağı ve sürekli indirim ve kampanya gerçekleştirildiği algısı yaratılmasına neden olacağı gerekçesiyle söz konusu reklamların durdurulmasına karar verilmiştir.
 
Hızlı tüketim ürünlerinin tanıtımlarında “anneler tarafından hazırlan ürünlere eş değer olduğu vurgusu yapan” ifadelerin kullanımının aykırı olduğuna karar verilmiştir:
 
Bir diğer incelemede ise; gıda sektörü başta olmak üzere sıklıkla başvurulan ve hedef kitlesini hassas tüketici grubunda yer alan çocukların oluşturduğu ürünlere ilişkin tanıtımlarda; imalat, işleme, hazırlanma, ambalajlama ve paketleme gibi muhtelif üretim süreçlerine tabi tutulan ürünlerin, anneler tarafından hazırlan ürünlere eş değer olduğu vurgusunu yapan “anne tarifi”, “anne formülü”, “anne dokunuşu” gibi ifadelerle tanıtımının yapılmasının, ev koşullarında herhangi bir işlenme yöntemine tabi tutulmadan hazırlanan ve bu nedenle çocukların tüketimine rahatlıkla sunulabilecek bir gıda ürünü olduğu izlenimi yarattığı, dolayısıyla, tüketicileri yanıltıcı nitelikte ve ilgili mevzuata aykırı olduğu değerlendirmesiyle durdurma cezası verilmesine karar verilmiştir.
 
Reklam Kurulu’nun 345 sayılı toplantısında verdiği kararlarla birlikte yılın ilk beş ayında Kurul tarafından toplam 756 adet dosya hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunulmuş olup aldatıcı reklam veya haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 664 adet dosya hakkında durdurma cezasının yanı sıra toplam 107.883.569-TL idari para cezası uygulanmıştır.
 
Kurul tarafından alınan kararlara ilişkin basın bülteni için tıklayınız.

Kamuoyuna saygıyla duyurulur.